2015

Vyhlášení výsledků soutěže Lovci perel za rok 2014

23. 1. 2015

V průběhu celého minulého roku probíhala na dětském oddělení Krajské knihovny v Pardubicích čtenářská soutěž nazvaná Lovci perel. V předešlém roce, kdy se soutěž v naší knihovně uskutečnila poprvé, se zapojilo 156 dětí, které nasbíraly přes devět set perel. V roce 2014 se děti zapojily v podobném počtu a se stejnou úspěšností.
Každý, kdo přečetl alespoň jednu knihu, byl zván na slavnostní vyhlášení výsledků, které se konalo 23. ledna 2015 v universálním sále Krajské knihovny v Pardubicích. Nejúspěšnější čtenáři byli vyhodnoceni v kategoriích 1.–3. třída, 4.–5. třída, druhý stupeň ZŠ a nižší stupeň gymnázií. Součástí programu byl i interaktivní pořad s knihou Roalda Dahla Karlík a továrna na čokoládu, který připravilo sdružení Živé knihy a poskytlo tak hravý zážitek s výrobou i konzumací dobrot. Zapojila se také čokoládovna U Bajera a ve svých prostorách umožnila setkání dětí s majitelem legendární továrny Willy Wonkou.
Celkový počet nasbíraných perel: 1264
Celkový počet dětí, které se přihlásily: 140
Kusů knih: 1264
Druhů knih: 339

Vítězové v jednotlivých kategoriích:
1.–3. třída: Tereza Nejezchlebová a Alžběta Rousková, po 34 knihách
4.–5. třída: Josef Janko, 56 knih
6. třída a starší: Antonín Rousek, 71 knih

{"module":"wiki\/image\/FlickrGalleryModule","params":{"photosetId":"72157664265557716"}}

Dernisáž výstavy S pohádkou do světa fantazie

10. 2. 2015

„Dítě se nenarodí nahé, je ověnčeno starými tradicemi a tisíciletými instinkty. Má přirozenou touhu naslouchat příběhům, zpívat, malovat a tančit. Pohádka vytváří duši dítěte.“ (Karel Čapek)
Byla to poslední možnost zhlédnout výstavu výtvarných prací v projektu vytvořeného na podporu čtenářství.
Mohli jste vidět 12 lekcí – 6 pohádek zhmotněných ve výtvarné podobě i v hudebním provedení. K dispozici byly obrázky, fotografie z jednotlivých lekcí a prezentace Dětského rehabilitačního centra Lentilka. Skupina dětí, které společně absolvovaly lekce muzikoterapie a arteterapie, nám dokázala, že vnímání krásy a hudby máme všichni společné.
Projekt se uskutečnil díky finančnímu daru EOP Opatovice a.s. a za přispění Pardubického kraje.

Origami

20. 2. 2015

O jarních prázdninách jsme si společně mohli vyzkoušet skládat papír do nejrůznějších podob.
Pod vedením lektora jsme tak vytvořili labutě, jeřáby, ale i žáby a další zajímavosti z papíru. Vyzkoušeli jsme si, že skládat papír důkladně vyžaduje trpělivost a přesnost, ale nakonec si s tím poradily i malé děti. Domů jsme si odnášeli krásné papírové tvory, kteří zkrášlí domácnost nebo se stanou originálním dárkem.

Besedy se spisovatelkou Klárou Smolíkovou

9. a 16. 3. 2015

V březnu u nás proběhly besedy pro první třídy, které se zapojily do projektu Knížka pro prvňáčka. Třídy absolvovaly vedle jedné z knihovnických lekcí také besedu s Klárou Smolíkovou, aby pak na konci školního roku mohly být pasovány na čtenáře. Tématy besed byla nově vydaná kniha Na hradě Bradě a přiblížení husitství. Děti si tak mohly osvojit základy komiksu a dozvědět se i řadu historických zajímavostí.

Noc s Andersenem

26. 3. 2015

Noci se zúčastnilo osmnáct dětí, které byly pozvány do světa pohádek Jana Drdy a také na hrad Brada.
Děti se seznámily s Jasněnkou a létajícím ševcem, se Zapomenutým čertem, s Jakubem a Majdalenkou a dalšími pohádkami. Podle nich si vytvořily škrabošky a vydaly se na výpravu do pardubického zámku, kde čelily čarodějnici a jejím nástrahám. Musely prokázat, že pohádky dobře znají, aby dostaly sladkou odměnu. Po návratu je čekala bohatá večeře a tanec následovaný vyprávěním a hraním pohádky o Čertovi a Káče ve sklepě. Děti si pak mohly vytvořit vlastního čerta z vařečky, nebo navrhnout placku, kterou obratem dostaly vyrobenou. Četlo se z nové knihy Kláry Smolíkové Na hradě Bradě, čehož se ujala paní ředitelka, a večer zakončila muzikoterapie s lektorkou Markétou Havlovou. Po půlnoci se děti vydaly na kutě.

Velikonoční výtvarná dílna

2. 4. 2015

Čtenář roku 2015: Nejlepší čtenář je táta

3. 4. 2015

Svaz knihovníků a informačních pracovníků ČR pokračoval v letošním roce v tradici oceňování nejlepších čtenářů veřejných knihoven. V průběhu propagační kampaně Březen – měsíc čtenářů knihovny pravidelně každý rok hledají své nejlepší čtenáře, aby je vyhlásily jako „Čtenáře roku“. Cílem této aktivity je posilovat společenský význam a prestiž četby a ocenit ty, kteří služby knihoven nejvíce využívají.
V roce 2015 knihovny hledaly nejlepšího čtenáře roku – TÁTU. Tátové čtenáři měli mít v tomto roce nezletilé děti, průkazku do knihovny, kde si nejen půjčují dokumenty, ale oceňovalo se také jejich aktivní zapojení do činnosti jejich knihovny. Kampaň letos probíhala ve spolupráci s Ligou otevřených mužů, která každý týden dodávala tipy tátům čtenářům.
V naší knihovně byl oceněn Pavel Eisner, tatínek dvou dětí, které pilně navštěvují knihovnu a aktivně se i s tátou zapojují do našich akcí. Gratulujeme!

Beseda s Milanem Halouskem a Krtečkem

18. 5. 2015

V knihovně jsme uspořádali program, který nesl název "Krteček v kosmu". Dvě třídy z mateřské školky se tak mohly vydat do vesmíru společně se slavným plyšáčkem, který se na nás přišel i osobně podívat. O jeho dobrodružné výpravě na palubě raketoplánu pod ochranou astronauta Andrewa Feustela promluvil Milan Halousek, členem České kosmické kanceláře.

Pololetní vyhlášení soutěže Lovci perel

19. 6. 2015

Vyhlásili jsme pololetní výsledky dětské soutěže Lovci perel. Účastníci mohli v rámci zábavného dopoledne zažít kytarový koncert, setkat se s Krtečkem, který byl ve vesmíru, prostřednictvím programu Milana Halouska z České kosmické kanceláře či nakoupit na Morionském trhu. Po knihovně proběhla netradiční prohlídka jejích zákoutí a s pomocí knížek a poutavého povídání jsme se vydali také na Mars. Kompletní výsledky soutěže si můžete přijít prohlédnout na dětské oddělení a těšíme se, že Lovci budou pokračovat až do listopadu. Stále se můžete přihlásit a stát se jedním z nás!

Pasování prvňáčků na čtenáře

10. - 19. 6. 2015

Žáci prvních tříd základních škol, kteří se aktivně zapojili do celoroční spolupráce s dětským oddělením krajské knihovny, byli panem králem Vendelínem VIII. pasováni na čtenáře - Rytíře krásného slova. Spolu s knížkou pro prvňáčka si odnesli i poukaz na registraci v knihovně na jeden rok zdarma. Jedinečný projekt Už jsem čtenář – Knížka pro prvňáčka je organizován KDK SKIP ČR a jeho cílem je rozvoj čtenářských návyků již od prvního ročníku školní docházky. Hlavními sponzory projektu jsou nakladatelství Triton a SKIP ČR.
Letos bylo pasováno celkem 265 prvňáčků ze ZŠ Pardubice - Spořilov, ZŠ Pardubice, Štefánikova, ZŠ Pardubice, Benešovo náměstí, ZŠ a MŠ Pardubice – Pardubičky, Kyjevská 25, ZŠ a MŠ KLAS, Pardubice – Rosice, ZŠ Závodu míru – s rozšířenou výukou jazyků, nábřeží Závodu míru.

Příměstský tábor v knihovně

3. - 7. 8. 2015

Děkujeme za vstřícné reakce dětí i rodičů!
"Letní příměstský tábor v knihovně byl pro Káju jedním z nejlepších prázdninových zážitků. Den naplněný četbou, hudebním a výtvarným tvořením je prostě ideální den, jak se sama tehdy vyjádřila a nás tím rozesmála. (…)
A neméně jsme obdivovali obětavost a trpělivost týmu knihovnic, které se dětem věnovaly. Díky této akci se Kája hodně osamostatnila při návštěvách v knihovně a našla si cestu k dalším typům knížek, např. těch s důrazem na výtvarnou stránku."

"Vzhledem k tomu, že syn je spíše sportovně založený, měla jsem obavy, zda se mu bude na táboře v knihovně líbit. Mé obavy však, jak se posléze ukázalo, byly zbytečné. Již od prvního dne byl syn nadšen a celou cestu domů mi barvitě líčil zážitky z celého dne. Velký ohlas u něj měla muzikoterapie, bubnování a prvky jógy. Neméně jej bavily výtvarné dílny a společné tvoření.
Snažíme se syna vést ke čtení, ale v tomto věku je lákadel, které jsou momentálně zajímavější, víc. Přesto mne mile překvapilo, že si syn již první den přinesl domů knihu (Lassie se vrací), kterou si sám vybral, a s velkým odhodláním a zápalem si ji přečetl.
Pro celkové zhodnocení tábora je asi nejvýstižnější synův povzdech, že je škoda, že tábor už končí. Příští rok ne týden, ale třeba i čtrnáct dní."

"Dcera se zúčastnila vámi pořádaného příměstského tábora, moc se jí tam líbilo. Bavila ji jak arteterapie, z té nejvíce modelování, tak i muzikoterapie, kde si mohla vyzkoušet různé hudební nástroje. Samozřejmě i odpočinek s knihou se jí líbil, protože je od mala zvyklá na čtení pohádek a příběhů. Nadšená byla ze závěrečného malování na obličej. Každý den vypravovala o svých zážitcích, bylo na ní vidět, že ji to v knihovně bavilo."

Beseda s Klárou Smolíkovou

7. 10. 2015

V rámci Týdne knihoven jsme v našem sklepení uvítali spisovatelku, scénáristku a lektorku Kláru Smolíkovou, autorku úspěšných knih Řemesla, Jak se staví město, Husité, Husův dům a dalších. Představila nám svůj nejnovější přírůstek, knihu H. U. S., a dvěma třídám povyprávěla o Husově době a osobnosti. Napínavé vyprávění prokládala úkoly pro děti a co se nestihlo na besedě, mohli učitelé dohnat ještě ve škole.

Týden knihoven

8. 10. 2015

Ve čtvrtek 8. října se knihovnice Krajské knihovny v Pardubicích rozhodly ukázat čtenářům i veřejnosti, že knihovna může být místem plným nejen pohody, ale i zábavy. Inspirovalo je k tomu motto „Zažijte knihovnu jinak“ letošního 19. Ročníku Týdne knihoven, který probíhal od 5. do 11. října. Z malého dětského oddělení se stalo zákoutí čar a kouzel pod taktovkou dvou čarodějnic a zájemce z řad mládeže přivítala indiánka a elfí čaroděj. :-)

Larp Ook!

20. 10. 2015

Knihovna se po zavíračce proměnila v labyrint plný literárních postav. Navštívil nás Hercule Poirot, Marigold, ale také třeba Jan Žižka. Společnými silami osvobodili zemi Eragona z moci Galbatorixe a splnili své sny v říši mocného Deliria.
V rámci interaktivní zážitkové hry na motivy oblíbených knížek jsme si mohli vyzkoušet svobodné vyprávění a bezbřehost fantazie. Hráči od desíti do dvaceti pěti let společně objevovali kouzlo hrdinů a splétali jejich příběhy do jediného celku. Stačila troška odvahy a skvělý zážitek byl na světě. Všem zúčastněným děkujeme a těšíme se někdy příště!

Vyhlášení výsledků soutěže Lovci perel a Den pro dětskou knihu

28. 11. 2015

Na Dnu pro dětskou knihu jsme vyhlásili výsledky třetího ročníku soutěže Lovci perel. Nabízíme vám vybrané statistiky:
Přihlásilo se 99 dětí. Celkem je to 62 dívek a 35 chlapců. Ale 15 z nich se aktivně nezapojilo (nemá perlu).
Přečetlo se 1066 knih (neboli perel). Lovci četli 475 různých (druhů) knih.
Dívky nasbíraly 568 perel a chlapci 498 perel. Ačkoli ve třech kategoriích vítězili chlapci, v celkovém počtu přečtených knih jsou na tom lépe dívky. I díky tomu, že jich je víc.
Zapojilo se 25 škol od MŠ po gymnázia. Nejhojněji jsou zastoupeny ZŠ Staňkova, ZŠ Polabiny I, ZŠ Štefánikova a ZŠ Benešovo náměstí.
Nasbírané perly si můžete až do konce ledna vyzvednout u knihovnic.
Otvíráme další ročník této oblíbené soutěže a těšíme se na stávající i nové čtenáře. Přihlásit se můžete kdykoli v průběhu roku.
Behem dne slavila knihovna Den pro dětskou knihu a připravila pro malé čtenáře a jejich doprovod řadu výtvarných, hudebních a divadelních akcí. Při této příležitosti knihovnu navštívilo na tři sta účastníků a odneslo si vedle drobných dárků také pohodu příjemně prožité soboty.
Na programu se spolupodílela i Galerie města Pardubic, Pardubický zámek a Příhrádek.

Vánoční besídka

10. 12. 2015

Tradiční vánoční besídku jsme si užili s pardubickou mateřskou školkou Kamarád. Děti si připravily krásný program a věnovaly knihovně společné přání k Vánocům.

Není-li uvedeno jinak, obsah této stránky je pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License