2017

Příměstský sportovně-anglický tábor s rodilým mluvčím

.

28. srpna – 1. září 2017

Krajská knihovna v Pardubicích pořádala ve dnech 28. 8. – 1. 9. 2017 sportovně-anglický příměstský tábor s rodilým mluvčím. Byly to dny naplněné hrami, písničkami, zábavnými zvukovými videi, četbou knížek v angličtině, …
Ale nechyběl ani pohyb! V první části dne si děti rozšiřovaly slovní zásobu angličtiny, seznamovaly se s kulturou i sporty anglicky mluvících zemí. Druhá část dne se odehrávala na hřištích. Tady si malí účastníci na vlastní kůži vyzkoušeli nejrůznější sporty typické pro zmíněné země. Na pořadu dne tak byla hra například rugby, irského nebo amerického fotbalu. A ve čtvrtek 31. 8. pak na děti čekala vzácná návštěva a ikona pardubického sportu v jedné osobě – kouč BK JIP Pardubice Levell Sanders!

Děkujeme za spolupráci BK JIP Pardubice a skvělým lektorům, kterými byli Roy Mitchell a Olga Mitchell.

{"module":"wiki\/image\/FlickrGalleryModule","params":{"photosetId":"72157685632691351"}}

Pololetní vyhlášení výsledků soutěže Lovci perel

23. 6. 2017

V pátek jsme vyhlásili výsledky čtenářské soutěže Lovci perel, které se každoročně zúčastňuje přes sto dětí. Výsledky se týkají prvního pololetí a zároveň s pokračující soutěží zveme všechny čtenáře, aby se zapojili.
V programu jsme si mohli užít hodinové povídání o tom, jaké fotografie se dají vytvořit z vesmíru, když se díváme na Zemi. Zkusili jsme si projít knihovnou a splnit úkoly, které přiblížily život Karla IV. A Na krátkou chvíli se otevřel i Morionský trh, který probíhá i celý následující týden.
Celkem se přihlásilo 80 dívek a 43 chlapců. Celkem se přečetlo 848 knih (neboli perel), 554 druhů knih. Dívky nasbíraly 462 perel a chlapci 386 perel. Zapojilo se 17 škol od MŠ po gymnázia. 5 a více knih přečetlo 46 dětí. Mají od nás půlroční předplatné do knihovny zdarma. 26 dětí přečetlo 10 a více knih (a má roční předplatné). 11 dětí přečetlo více než 20 knih.
Podrobné výsledky jsou k dispozici na dětském oddělení.
Kategorie mateřských školek: tři děti, nasbíraly 10 perel.
1. a 2. třída: Celkem 249 perel (loni 290) a 26 lovců. 14 chlapců a 12 děvčat, což je přes devět a půl perly na jednoho. Chlapci nasbírali 168 a dívky 81 perel.
3.–5. třída: Celkem 427 perel (loni 264) a 52 lovců. 9 chlapců a 37 děvčat, což je víc než 8 perel na jednoho. Chlapci nasbírali 161 a dívky 266 perel.
6.–9. třída: Celkem 162 perel (loni 106 a předloni 96). 22 lovců, 8 chlapců a 14 děvčat, což je přes sedm perel na jednoho. Chlapci nasbírali 54 a dívky 108 perel.

Slavnostní pasování prvňáčků na čtenáře

7., 8., 9., 14., 15., 16. 6. 2017

9.00–9.45, 10.15–11.00

Žáci prvních tříd základních škol, kteří aktivně a celoročně spolupracují s dětským oddělením krajské knihovny, byli za přítomnosti pana krále Vendelína VIII. pasováni na čtenáře. Spolu s knížkou pro prvňáčka získali i poukaz na registraci v knihovně na jeden rok zdarma.
Jedinečný projekt Už jsem čtenář – Knížka pro prvňáčka je organizován KDK SKIP ČR a jeho cílem je rozvoj čtenářských návyků již od prvního ročníku školní docházky. Hlavními sponzory projektu jsou nakladatelství Triton a SKIP ČR.
Letos získlo knihu celkem 233 prvňáčků z 5 pardubických základních škol, pasováno bylo celkem 11 tříd. (Základní škola Pardubice, Štefánikova, Základní škola Pardubice, Benešovo náměstí, ZŠ a MŠ Pardubice – Pardubičky, Základní škola Staňkova 128, Pardubice, Základní škola Pardubice, Bratranců Veverkových 866).

Besedy s Milanem Halouskem

5. a 18. 4. 2017

V průběhu dubna mohly děti z mateřských i základních škol navštívit knihovnu a poslechnout si napínavé povídání o cestách do vesmíru i o samotné Zemi.
První setkání bylo o Krtečkovi ve vesmíru.
Všichni známe pohádkovou postavičku Krtečka s červeným nosem, všichni máme rádi jeho příběhy – i ten, kdy zkoušel raketu a jen díky pomoci dalších zvířátek se v pořádku vrátil domů.
A asi většina z dětí ví, že plyšový Krteček byl doopravdy ve vesmíru – v roce 2011 ho tam s sebou na palubě amerického raketoplánu vzal astronaut Andrew Feustel.
A Krteček teď všem malým zájemcům o vesmír vyprávěl, jaké to je se vznášet ve stavu beztíže a jak mu chutnalo speciální jídlo, připravované pro kosmonauty. Budoucím kosmonautům také představil své zvířecí kamarády, kteří letěli do vesmíru už před ním.
Druhé setkání bylo k příležitosti dne Země. Žijeme uprostřed nekonečného vesmíru, ale známe svojí vlastní planetu? Pohledy z kosmu často ukazují náš život úplně jinak, než ho vidíme my pohledem pozemšťanů. Podívali jsme se společně na několik desítek míst na Zemi, tak jak je zachytily fotoaparáty z družic a kosmonauti z Mezinárodní kosmické stanice. Občas jsme nepoznali ani místa, kde jsme určitě byli, občas nás překvaplo, jaký nový pohled na známé místo uvidíme.
Programy uvedl Milan Halousek. Je pracovníkem České kosmické kanceláře, kde vede Centrum studentských aktivit a organizuje vzdělávací a popularizační programy a účast českých studentů na národních i zahraničních kurzech a projektech zaměřených na moderní vědu, techniku, kosmonautiku a astronomii.

Noc s Andersenem a Čtyřlístkem

31. 3. – 1. 4. 2017

V pardubické knihovně nocovalo 20 dětí, čtyři knihovnice a jeden knihovník. Na programu byla kouzelná Noc se Čtyřlístkem.

„…Chystají se narozeniny Čtyřlístku! Od fanoušků přišlo pozvání na výstavu podivuhodných věcí, které Čtyřlístek někdy vypátral a pak odevzdal zpět do muzeí (toltécká urna, starodávná kniha s kouzly, amulet získaný od egyptské mumie). Tyto předměty byly shromážděny ve sklepení knihovny, kde je pro Čtyřlístek uspořádána exkluzivní výstava a následná oslava. Z velké oslavy se však v mžiku stane nebezpečná záhada – věci zmizely a zůstal jen výsměšný dopis od profesora Zádrhela. Náš statečný Čtyřlístek se však nevzdává, podle zanechaných stop věci zpět vypátrá a oslava může začít…“

Děti si prožily příběh Čtyřlístku, oslavily narozeniny na slavnostní večeři, tvořily komiksový příběh v městské galerii, měly možnost zahrát si deskové a karetní hry s motivy Čtyřlístku, luštily čtyřlístkovou křížovku. Na závěr jsme si promítli film „Čtyřlístek ve službách krále“. Spát jsme šli až po půlnoci, většina dětí usínala s knížkou pod hlavou.
Ranní vstávání proběhlo celkem bez potíží. Po dobré sladké snídani, na kterou přispěly napečenými dobrotami i maminky nocležníků, děti ještě rozhodly, kterým knihám dáme svůj hlas Noci s Andersenem. Bodovaly knihy: Radosti a strasti na dvoře Otce vlasti od J. Havla, Ukradená cukřenka od I. Peroutkové a kniha Po stopách Karla IV od L. Pecharové.

Dík patří všem, kteří s námi na kouzelné Noci spolupracovali: basketbalistům s Basketbalového klubu JIP Pardubice, kteří se zúčastnili pátrací hry Čtyřlístku, lektorkám z galerie GAMPA, které ochotně nabídly své prostory a tvořily s námi čtyřlístkové leporelo, maminkám, které napekly a připravily dobroty pro všechny nocležníky, a paní ředitelce krajské knihovny, která vše podpořila. Bez spolupráce všech by zážitek z Noci nebyl úplný.
Velký dík posíláme „mamkám Andersenkám,“ knihovnicím z Uherského Hradiště, které nám opět připravily skvělé náměty a do posledních chvil od nich přicházela podpora v podobě nápadů a aktivit, které jsme na Noci mohli realizovat. Úžasné bylo vědomí, že nocují i další děti téměř z celého světa.
Už dnes se těšíme na setkání v příštím roce
Jitka, Kristýna, Lenka, Blanka a Dan
1. 4. 2017
Hlasy pro knihy Noci s Andersenem, Ceny nočních spáčů:
Radosti a strasti na dvoře Otce vlasti: Havel, Jiří – 1 hlas
Ukradená cukřenka: Peroutková, Ivana – 5 hlasů
Po stopách Karla IV: Pecharová, Lenka – 14 hlasů

(kompletní fotogalerie zde)

Beseda s pamětnicí: „Osud jménem Ležáky“

16. 3. 2017

S paní Jarmilou Doležalovou a její maminkou jsme se setkali v náhradním sále v prostorách Národního památkového ústavu v Pardubicích. Maminka přežila ležáckou tragedii. Přišla na svět v roce 1939 v ležáckém mlýně jako Jarmila Šťulíková. Její rodná usedlost byla 24. června 1942 vypálen nacisty s dalšími domy v údolí. Maminka byla se svou mladší sestrou Marií vybrána na poněmčení a odvezena do okupovaného Polska. V roce 1946 se ona i sestra vrátily do vlasti.
Působivé vyprávění o osudu malé holčičky a dalších dětí z Lidic a Ležáků, kterým bylo dopřáno přežít smrt svých rodičů a příbuzných po Heydrichiádě v období 2. světové války, jsme mohli sledovat v útržcích dokumentů a na fotografiích s komentářem.
Besedy se zúčastnili žáci devátých ročníků ze ZŠ Štefánikova.
Kniha s názvem Osud jménem Ležáky, kterou napsala dcera paní Doležalové společně se Štěpánem Doležalem, získala letošní nominaci na Magnesii literu za nakladatelský čin.

Klub deskových her s Herní ligou

15. 3. 2017

Autor fotografií Ivoš Slanina

Besedy se spisovatelkami Lenkou Rožnovskou a Ester Starou

22. a 23. 2. 2017

Knihovna se i letos zapojuje do projektu pasování prvňáčků. Týká se to jedenácti tříd, které během roku do knihovny zavítají dvakrát. jednou na orientaci po knihovně a povídání o knížkách, druhou na besedu se spisovateli. Letos k nám zavítaly hned dvě spisovatelky dětských knížek a povyprávěly s dětmi o příbězích, které pro ně píší.
Lenka Rožnovská je pedagožka, autorka pohádek pro děti, které vycházejí na pokračování v časopisu Sluníčko a vydávají se i knižně. Spolupracuje s knihovnami, její projekty (Čtení pro kočku, ale taky pro psa, Šikulíci píší knihu, Indiánské nocování) mají za cíl prohloubit čtenářské kompetence u dětí mladšího školního věku.
Ester Stará také píše knihy, které u dětí sklízejí úspěch. Pracuje jako speciální pedagožka a logopedka a zkušenosti z praxe využívá i při psaní knih zaměřených na komunikační dovednosti dětí, např. Žvanda a Melivo (Knižní klub) a Mařenka už říká Ř! (65. pole). Pohádky A pak se to stalo! (Albatros) získaly od Internationalen Jugendbibliothek v Mnichově ocenění White Raven, titul Chrochtík a Kvikalka na cestě za blýskavým prasátkem (65. pole) byl oceněn Zlatou stuhou.
Třídy budou na konci roku pasovány a uvedeny do království knih v rámci slavnostní ceremonie. Každý malý čtenář obdrží svoji knížku. Tyto knihy jsou spolufinancovány projektem Čtení pomáhá, kde malí čtenáři svým čtením podporují různé projekty. Letos jsme zapojili do spolupráce i starší čtenáře, kteří na knížky cíleně přispívají.

Tříkrálové hraní deskových her s Herní ligou

6. 1. 2017

Celé odpoledne i večer jsme hráli široký výběr stolních her a to jak rodinných v rámci klubovny dětského oddělení, tak i náročnějších výpravných pro starší hráče ve sklepení.

Autor fotografií Ivoš Slanina

Tři králové

5. 1. 2017

V prvním lednovétm týdnu k nám dorazili Tři králové, aby požehnali domu i všem jeho uživatelům. Děkujeme ZŠ Spořilov! :-)

pf.jpg
Není-li uvedeno jinak, obsah této stránky je pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License