Doporučené knihy
jorinda.jpg

Bratři Grimmové: Jorinda a Joringel

Pro děti 7-9 let
Jedenadvacet delších i kratičkých pohádek, které najdete v této knížce, sesbírali s dvěma stovkami dalších bratři Jacob a Wilhelm Grimmové po celém Německu. Potom je převyprávěli svým současníkům – a setkali se s obrovským úspěchem. Ovšem kořeny těch příběhů většinou sahají mnohem hlouběji, jak už to u lidových vyprávění bývá. Odjakživa byly pohádky zdrojem poučení i zábavy, ale především umožňovaly přímý dotyk s nadpřirozenem, s kouzly, která jsme možná zapomněli a možná vždy účinkovala jen ve fantazii vypravěčů a na stránkách knih.

[[f< image http://1gr.cz/fotky/lidovky/13/113/lnorg/HEP4f5b93_kouzeln_polstar_zastupne_barvy.jpg width="150px"]]

Kateřina Sechovcová: Kouzelný polštář

Pro nejmenší děti

…a kočička vyskočila na polštář…
Malý chlapec jde spát, hlavu si položí na polštář se vzorem kočiček a zaposlouchá se do pohádky na dobrou noc. Vtom jedna z kočiček obživne, skočí na maminčinu sukni a rázem se ocitne uprostřed neobyčejného dobrodružství. Kouzelný příběh, něžné ilustrace přístupné dětskému vnímání a textilní potah imitující polštářek potěší děti od 2 let.
Půvabná autorská obrázková knížka je dílem mladé talentované výtvarnice, absolventky Vysoké školy uměleckoprůmyslové v Praze.

kos.jpg

Vladimír Šoltys: Proč má kos žlutý nos?

Pro děti 8–10 let

Malá Vlaďka a její tatínek se pomalu zabydlují v novém domečku u rybníka Čeperky. Rybník a jeho okolí je ale i domovem mnoha ptáčků a jejich pohádek. Malá Vlaďka se tak dozvídá nejen mnoho nového o ptačím životě, ale zamiluje si i malého Rákosníčka. Ten se spolu se svým hejnem – tak jako každý rok – vydává na dalekou cestu do Afriky. Vrátí se na jaře zpátky? Uvidí ho Vlaďka ještě? A vymyslí i svou vlastní ptačí pohádku?
Začtěte se do jejího dobrodružství. Dozvíte se nejen, co vše Rákosníček na své pouti zažil, ale i spoustu nového o ptačí říši, o tom, jak můžeme ptáčky chránit a co vše dobrého přinášejí nám i krajině, ve které společně žijeme. Ptačí říše je totiž kouzelná, pohádková a plná zpěvu.

julie.jpg

Petra Dvořáková: Julie mezi slovy

Pro děti 8–10 let
"Ahoj, jmenuji se Julie a je mi deset. Naši se nedávno rozvedli a my teď s tátou a Elou máme novou rodinu… S tetou, Jakubem a Vítkem. Ke vší smůle jsme se přestěhovali na vesnici a to je úplně jiné než bydlet v Praze. Nejsou tu vůbec žádná nákupní centra nebo výběrové školy. A holky tady na vesnici? Ty se vůbec nevyznají! Navíc mi život pořádně komplikují nejrůznější dospělácká slova, kterým nerozumím. Taky mě moc nebaví pomáhat tetě s myčkou a na zahradě, a tak vymýšlím, jak se tomu vyhnout. Mám na to sešitek Vofukovník, ale ten už je úplně popsaný, tak to všechno budu raději vyprávět vám."

Na pozadí krátkých poutavých příběhů kniha přináší výklad řady pojmů, které ze světa dospělých pronikají do světa dětí. Julie mezi slovy se dotýká tématu rozvodu rodičů a rozpadu rodiny i vytváření citových vazeb k novým partnerům rodičů a jejich dětem. Pro dětského čtenáře kniha otevírá naději na vyrovnání se s jednou z nejbolestnějších zkušeností dětství.

vosa.jpg

Michal Čunderle: Jak byla vosa Marcelka ráda že je

Pro děti 7–10 let
"A vosa Marcelka je výborná holka. Hodná je, chytrá je, milá je taky, a hlavně jak ta se vám umí smát, od srdce a od ucha k uchu. Jednu vadu přece jenom má - nenarostla jí křidélka. Marcelka je …vosí mrzáček… Odmalička létala invalidním letadélkem, které jí předepsal doktor… Jednou si vosa Marcelka půjčila od Jaruna bicykl, šlape si to do pedálů a je nestydatě šťastná. Dojem jí kazilo, že nedosáhla na šlapky…"

Marcelka je vosa, nemá křidélka a cítí se být handicapovaná, touží po letadélku. Jarun a Marun jsou komáři, křidélka mají a dělají do techniky. Jednoho dne to dají dohromady a spadnou do dobrodružství, při nichž se dech tají a bránice se třese. Marcelka s komářími bratry v jeho příbězích prokazují nápaditost, hravost i smysl pro specifický a inteligentní humor. Hravé vyprávění ve dvanácti kapitolách, se čtyřiapadesáti celostránkovými obrázky Jakuba Zicha.

podvejcem.jpg

Laura Marx Fitzgerald: Pod vejcem – Tajemství mistra Rafaela

Pro mládež 11–14 let
Když třináctiletá Theodora Tenpennyová vyleje na obraz svého zesnulého dědečka lahvičku s lihem, pod vrchním nátěrem objeví druhý obraz, který připomíná dílo renesančního malíře Rafaela.
V první chvíli je nadšená, nemá to totiž doma vůbec lehké. Musí se postarat o nemocnou maminku, uzavřenou ve svém vlastním světě, a také o dvě stě let starý rodinný dům – a na to všechno má jen čtyři sta šedesát tři dolary, které jí zůstaly po dědečkovi. Vzápětí se jí však zmocní obavy. Co když dědeček, který pracoval jako hlídač v Metropolitním muzeu, obraz ukradl?
Pokud chce Theo rozluštit záhadu, musí se přestat spoléhat jen sama na sebe. S pomocí nových a velmi neobvyklých přátel procestuje celý Manhattan a odhalí dědečkovo neuvěřitelné tajemství.
Pod vejcem je napínák od začátku do konce. Kdyby Dan Brown psal svou Šifru mistra Leonarda pro děti, napsal by Tajemství mistra Rafaela!

hvezdicky.jpg

Tara Dairman: Všechny čtyři hvězdičky

Pro mládež 11–13 let
Seznamte se s jedenáctiletou Gladys Gatsbyovou, nejpřísnější restaurační kritičkou! Gladys Gatsbyová má už od sedmi let velkou lásku – vaření. Aby o ni rodiče neměli strach, vařila vždy tajně, když byla doma sama. Teď jí je jedenáct a po nehodě s creme brulée (byl to jen takový malý oheň) má Gladys zákaz vstupu do kuchyně. Je nešťastná, ale brzy si najde novou zábavu. Do literární soutěže, kterou vyhlásily místní noviny, pošle smyšlený životopis restaurační kritičky. Omylem se životopis zatoulá do jiné složky a Gladys přijde dopis s nabídkou napsat opravdovou kritiku…
Půvabný příběh o děvčátku, které si plní své sny, ale zároveň čelí obvyklým starostem dětí ve světě dospělých. Po přečtení jistě také zatoužíte po nějakém tom novém kulinářském experimentu.

spacka.jpg

Neil Gaiman: Spáčka a vřeteno

Pro mládež 12–15 let
Patřila k těm lesním čarodějkám, vytlačeným na okraj před tisícem let, a k tomu měla duši černou jako uhel. Po narození té holčičky na ni seslala kletbu, že až jí bude osmnáct, píchne se do prstu a navěky usne.
Možná si myslíte, že ten příběh znáte. Vystupuje v něm mladá královna, která se má vdávat. Dále pár dobrých, statečných, houževnatých trpaslíků, hrad zarostlý trním a princezna, kterou čarodějnice proklela, aby spala navěky. Jenže tady nikdo nečeká, až se objeví šlechetný princ na věrném oři. Tahle pohádka se spřádá z nití černé magie, která se kroutí a stáčí a pableskuje a září.
Působivý příběh doplněný o dechberoucí ilustrace Chrise Riddella čeká, až bude znovu vyprávěn.

Ender-filmov%C3%A1.jpg

Orson Scott Card: Enderova hra

Pro mládež 12+

Vědeckofantastický román, který můžeme doporučit všem milovníkům dobré literatury. Román nejen o zápasu pozemské civilizace se smrtelným nebezpečím z kosmu, ale také o přátelství, bratrské lásce a nenávisti. Kniha je napsána strhujícím způsobem a patří k tomu nejlepšímu, co současná americká sci-fi produkce nabízí. Geniální kniha, která opravdu nutí k zamyšlení. Válka, genocida, paranoia, mediální manipulace, mýtus i náboženství i setkání s něčím opravdu "jiným"…to všechno tenhle relativně krátký text tematizuje.

TTolar.jpg

James Krüss: Tim Tolar aneb Prodaný smích

Pro mládež 10–14 let

Tim Tolar je výjimečný malý chlapec, který se umí smát nenapodobitelným zvonivým smíchem. Jednoho dne se na dostizích seznámí se záhadným baronem, který mu radí, na které koně sázet. Tim vyhrává a tajemný cizinec mu nabídne výměnu. Za zvonivý smích schopnost vyhrát každou sázku. Tim neodolá a svého smíchu se vzdá. Od té chvíle vyhrává každou sázku, jenže již brzy pochopí, že jeho smích byl nad veškeré zlato. Vydá se proto do světa hledat ďábelského cizince, aby od něj svůj smích získal zpátky.
Krásný příběh pro společné čtení rodičů s dětmi o tom, že peníze nejsou všechno.

Archív knih

Není-li uvedeno jinak, obsah této stránky je pod licencí Creative Commons Attribution-ShareAlike 3.0 License